Як опалювати комерційні приміщення без газу? Як зменшити витрати на обігрів чи охолодження приміщень і збільшити свій операційний прибуток?
Зростаючий у світі тренд будівництва “зелених” магазинів нарешті дістався України. Мережа Fozzy Group у 2020 році отримала кредит від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) в розмірі 60 мільйонів доларів США на реалізацію інвестиційної програми з відкриття та модернізації 41 торгівельної точки “Сільпо” і 29 магазинів “Фора” в рамках підтримки екологічно свідомого бізнесу.
Крім цього, було виділено грант в розмірі $303 600, наданий Глобальним екологічним фондом для реалізації заходів зі зменшення відходів і підвищення енергоефективності для першого “зеленого” магазину, який також став частиною інвестиційної програми.
В листопаді 2020 року відбулося офіційне відкриття магазину “Сільпо Recycling”, який знаходиться в с.Софіївська Борщагівка Київської області - саме тут реалізована перша в Україні енергоефективна система з “зеленими” технологіями. Це перший супермаркет, в якому енергія для власних потреб надходить з відновлюваних джерел.

“Зелені” технології допомагають досягати приголомшливих результатів - забезпечують економію до 50% енергії шляхом заміщення значної частки енергії, що споживається енергією з відновлюваних джерел.
Давайте розглянемо, які технології використовує “Сільпо”, а також ключові показники за результатами першого року їх застосування.
Геотермальні теплові насоси для опалення і кондиціонування
- В даному супермаркеті компанією NES Group реалізована генераторна тепла/ холоду на базі 2 геотермальних теплових насосів Dimplex SI 130TU:
- Грунтовий тепловий насос з 2 компресорами тепловою потужністю 130.0 кВт кожен;
- Коефіцієнт перетворення СОР=4,7 - це означає, що для виробництва теплової енергії споживається в 4,7 раза менше електроенергії ;
- Завдяки особливостям конструкції, тепловий насос Dimplex вирізняється безшумною роботою, тому може встановлюватися в безпосередній близькості з торгівельними залами, виробничими цехами, в житлових будинках;
- Має вбудований пристрій автоматичного вимірювання теплової енергії й показує на контролері розрахункову кількість тепла для опалення і гарячого водопостачання;
- Функція FWO (Flexible Water Optimization) забезпечує ефективну підготовку гарячої води з використанням одного або двох компресорів в залежності від поточних потреб.

Джерелом тепла для теплових насосів виступають вертикальні грунтові свердловини загальною довжиною 5300 метрів погонних. Вони розміщені під монолітною плитою магазину.
Завдяки тому, що температура грунту на глибині близько 100 м (глибина свердловин для геотермального поля) стабільно утримується на позначці біля +12⁰С цілий рік, тепловий насос може видобувати звідти тепло для опалення приміщень взимку і холод - для їх кондиціонування в спекотний період.
Давайте розглянемо ключові фактичні показники роботи енергоефективної системи “Сільпо Recycling” за перший рік:
Фактичні показники роботи системи пасивного охолодження

Дуже високих показників по холоду вдається досягати саме завдяки грунтовим свердловинам. Добутого з них холоду (близько 13⁰С) в літній період достатньо для охолодження приміщень супермаркету до комфортної температури через встановлені в торгівельному залі фанкойли. При цьому, достатньо роботи виключно циркуляційних насосів, що забезпечує мінімальне споживання електричної енергії.
Як видно з таблиці вище, на кожен спожитий насосами кіловат електроенергії, “Сільпо” отримує в середньому 18,4 кВт холоду для кондиціонування. За необхідності, ввімкнуться теплові насоси - при цьому можливе охолодження води, яка циркулює в системі, до 9⁰С.
Ключові показники виробництва тепла в поточному опалювальному сезоні:

Тобто, на кожен спожитий кіловат електроенергії ТН видають майже 6 кВт теплової енергії.
Ці показники свідчать про дуже високу ефективність роботи системи опалення і охолодження з використанням відновлюваних джерел (енергії грунту).
Крім того, супермаркет використовує сонячну електростанцію з виробництва електричної енергії для власних потреб. В сонячні літні дні власна СЕС повністю покриває споживання електричної енергії обладнанням та на освітлення супермаркету. Разом зі встановленою системою диспетчеризації (BMS) це дозволяє ще більш раціонально використовувати встановлені інженерні системи й робить максимально комфортним перебування відвідувачів і умови праці для персоналу в магазині.
Основним обладнанням для охолодження й обігріву приміщень супермаркету є фанкойли. Своєю універсальною здатністю працювати як на опалення, так і на охолодження цей пристрій нагадує кондиціонер, але фанкойли - це набагато більше. Вони є частиною енергоефективної системи з тепловими насосами - підігріта тепловим насосом до 35-55⁰С вода надходить в теплообмінник фанкойла і нагріває повітря завдяки вбудованому вентилятору. За допомогою жалюзі потік повітря заданої температури подається в приміщення.
Ключовою особливістю даного пристрою є те, що він швидко досягає заданої для приміщення температури й дуже точно підтримує її рівень. За необхідності кондиціонування приміщень, всередині пристрою відбувається зниження температури повітря через охолоджену в глибинних свердловинах грунту воду.
До того ж така система не займає місця - використання вбудованих канальних фанкойлів дозволяє економити цінний простір, а відсутність цілеспрямованого потоку повітря виключає можливість переохолодження і поганого самопочуття людей, як це часто трапляється при використанні звичайних кондиціонерів.
Сонячна електростанція
На даху будівлі магазину змонтовану 664 сонячних модулів Ja Solar загальною продуктивністю 272 кВт.

Уся вироблена е/е споживається обладнанням магазину. Ключові показники генерації можна відслідковувати через зручний мобільний додаток:

Що ще з “зелених” решень пропонує цей супермаркет:
- Холодильне обладнання без фреону - замість нього холодоагентом виступає вуглекислий газ. Останній не чинить шкідливого впливу на озоновий шар Землі, а також характеризується кращими показниками роботи;
- Візочки з риболовних сіток - візки, якими користуються відвідувачі магазину на 25% складаються з вторинного пластику, видобутого з рибальських снастей, забруднюючих Світовий океан;
- Вуличне освітлення від сонячної енергії - навколо магазину встановлено 16 стовпів з ліхтарями, які мають сонячні панелі й акумулятори. Вони заряджаються від енергії сонця вдень, а вночі накопичена енергія використовується для роботи ліхтарів;
- Станція підзарядки електромобілів - на паркувальному майданчику біля супермаркету встановлено 6 точок для швидкої зарядки електромобілів;
- Станція прийому вторсировини - передбачено прийом відсортованих відходів (пластик, скло, папір та ін.). За кожен кілограм вторсировини клієнтам нараховуються екобали, які можна використати для покупок в магазинах мережі.
“Зелені” ініціативи Fozzy Group не лишилися поза увагою - Україна стала срібним лауреатом премії Sustainability Awards в номінації “Краща екологічна і соціальна практика” на щорічних зборах ЄБРР.
Будівництво супермаркету проводилася із врахуванням всіх стандартів міжнародного сертифіката BREEAM. Це свідчить про мінімальний вплив на навколишнє середовище, використання енергоефективного обладнання і відповідність екологічним цілям. Керівництво “Сільпо”подало необхідні документи для отримання такого сертифіката. До слова, всього декілька об’єктів по всій Україні володіють сертифікатом BREEAM.
Враховуючи дуже високі ціни на енергоресурси й значне збільшення витрат підприємств, багато власників бізнесу почали шукати інші способи опалення. Варіант “Сільпо” є чудовим прикладом екологічності та економічності опалення, яке дозволяє отримувати премії й гранти для подальшого розвитку вашого бізнесу. Можливо вам також варто звернути увагу на енергоефективні системи на базі теплових насосів.